Privacyontwikkelingen en GDPR dwingen grote technologiebedrijven, waaronder Google, Apple, Facebook en Microsoft, om maatregelen te nemen met betrekking tot third-party cookies. Als reactie hierop heeft Google besloten vanaf 2023 geen third-party cookies meer te plaatsen via de Chrome-browser. Dit heeft echter gevolgen voor gerichte online marketing, inclusief Google Ads-campagnes. Gelukkig heeft Google een oplossing bedacht genaamd “Verbeterde conversies” of “Enhanced conversion” om het dataverlies te beperken.
Third-party cookies worden geplaatst door externe partijen, zoals Google en Facebook, en zijn niet afkomstig van de bezochte website. Deze cookies bevatten code die informatie over de gebruiker geeft aan de eigenaar van de website of aan platformen zoals Google en Facebook. Hierdoor kunnen gebruikers later geïdentificeerd en herkend worden, waardoor bijvoorbeeld remarketing mogelijk wordt.
Het verwijderen van third-party cookies zorgt ervoor dat adverteerders waardevolle data verliezen, zoals informatie over hun (online) klanten en de manier waarop zij aankopen of aanvragen doen. Dit kan een uitdaging vormen voor adverteerders die afhankelijk zijn van deze gegevens om gerichte marketingstrategieën te ontwikkelen.
Google heeft als reactie op dit probleem “Verbeterde conversies” geïntroduceerd. Deze functie verbetert de nauwkeurigheid van conversiemetingen en stelt adverteerders in staat om waardevolle klantgegevens te behouden.
Verbeterde conversies zijn een aanvulling op bestaande conversietags. Het stelt versleutelde conversiegegevens van een website in staat om veilig naar Google te worden verzonden. Wanneer een gebruiker een aankoop of aanvraag doet op een website en hierbij klantgegevens achterlaat, zoals een e-mailadres, naam, telefoonnummer en adres, kan deze informatie gehasht (versleuteld) naar Google worden verzonden en worden gekoppeld aan het Google-account van de gebruiker.
Verbeterde conversies werken alleen voor conversietypen waarvoor klantgegevens beschikbaar zijn, zoals het geval is bij abonnementen, aanmeldingen, contactopnames en aankopen. Ten minste een van de volgende soorten klantgegevens moet beschikbaar zijn: e-mailadres, naam en woonadres, telefoonnummer.
Met Verbeterde conversies kan Google klantgegevens verzamelen en koppelen aan een persoon zonder tussenkomst van derde partijen. Hierdoor functioneert het eigenlijk als een first-party cookie, wat veel privacyvriendelijker is. Dit helpt de negatieve impact van het verdwijnen van third-party cookies op Google Ads-campagnes te beperken en dataverlies te verminderen.
Je kunt verbeterde conversies instellen met een beperkt aantal wijzigingen in je huidige tagging-configuratie met behulp van Google Tag Manager.
Deze handleiding voor het op zetten van enhanced tracking van Google zal uitleggen hoe je handmatig verbeterde conversies kunt instellen met Google Tag Manager.
Hulp nodig bij het instellen van enhanced tracking via Google Tag Manager? Neem contact met ons op en we helpen je graag verder bij de implementatie.